ناله‌های قلعه تاريخی اژدها پيکر از سرنگ معتادان

ناله‌های قلعه تاريخی اژدها پيکر از سرنگ معتادان



روزنامه ابتکار: قلعه تاريخي اژدها پيکر لار در استان فارس اين روزها به جاي اينکه مملو از گردشگران باشد به محلي براي تزريق و استعمال مواد مخدر معتادان تبديل شده و هر روز نيز بر شدت آسيبهاي وارده به آن افزوده مي‌شود.


قلعه اژدهاپيکر در شهر لار بر روي تپه اي در جانب شمالي شهر واقع شده است. استحکامات و تاسيسات داخلي آن چنان محکم و استوار بوده که در قديم آن را طلسم کياني مي‌ناميده اند.با توجه به يافته‌هاي موجود، قدمت قلعه اژدها پيکر به دوره پيش از اسلام مي‌رسد و تا يک قرن پيش اين قلعه مسکوني بوده است. قلعه اژدها پيکر روي يک سطح مرتفع در باختر شهر شيراز قرار گرفته و طول آن 700 و پهناي آن 170 متر است.اين قلعه از سه بخش ديوار سنگي محاطي، قلعه بالايي و مياني تشکيل شده است. به جز قلعه بالايي و بناي مشهور به قبر مادر نادرشاه، بقيه قسمتهاي قلعه ويران شده است.اين قلعه يکي از آثار تاريخي لار به شمار مي‌رود که ظرفيتهاي جذب گردشگر را به شکل مناسبي در خود جاي داده است.


اما اين روزها به جاي اينکه اين اثر تاريخي پذيراي گردشگران مختلف باشد به محلي تبديل شده که معتادان در آن به راحتي تردد کرده و به تزريق و استعمال مواد مخدر بپردازند.ناله‌هاي قلعه اژدها پيکر وقتي به گوش مي‌رسد که در جاي جاي اين اثر تاريخي و مجموعه وابسته به آن سرنگهاي تزريق شده معتادان را مي‌توان ديد که با چاشني يادگاري نويسيهاي متعدد در حال ويرانه شدن است.


يک دوستدار ميراث فرهنگي در شهرستان لارستان با بيان اينکه قلعه اژدها پيکر به محلي براي معتادان تبديل شده در گفتگو با خبرنگار مهر در شيراز گفت: هيچ کنترل و نظارتي بر روي اين آثار تاريخي با ارزش انجام نمي‌شود و به گونه اي رفتار مي‌شود که قلعه اژدهاپيکر به محلي براي افراد معتاد و ولگرد تبديل شده است.ناصر شهپر افزود: معتادان براي استعمال مواد مخدر در برخي از نقاط اين قلعه که سقف دارد اقدام به روشن کردن آتش مي‌کنند که اين امر منجر به سياه شدن قسمتهاي زيادي از اين آثار گران بها شده است.وي ادامه داد: اين قلعه تاريخي باارزش از داشتن نگهبان محروم است و معتادان بدون هيچگونه کنترل و نظارتي به راحتي وارد آنجا شده و حتي در برخي مواقع در آن مکان استراحت هم مي‌کنند.


اين دوستدار ميراث فرهنگي تصريح کرد: اما مشکلات قلعه اژدها پيکر فقط به محلي براي استعمال موادمخدر و تزريق معتادان منتهي نمي‌شود چراکه يادگاري نويسي در گوشه و کنار اين آثار تاريخي به وضوح ديده مي‌شود و اين صحنه‌ها باعث ناراحتي دوستداران ميراث فرهنگي شده است.


اداره ميراث فرهنگي شهرستان لارستان فقط يک سرپرست دارد بدون اينکه يک مکان يا يک خودرو براي اين اداره در نظر گرفته شود و اين جاي سوال دارد که چرا مسئولان استان فارس تمام فکر و ذکرشان تخت جمشيد، حافظيه و سعديه است و به اينگونه آثار با ارزش که در ديگر شهرستانهاي استان وجود دارد توجهي نمي‌کنند.


اين دوستدار ميراث فرهنگي با بيان اينکه انجمنهاي دوستدار ميراث براي حفاظت از اين اثر تاريخي فعاليتهاي زيادي انجام داده اند، بيان کرد: آنها براي نظافت قلعه اژدها پيکر خودشان پول جمع آوري مي‌کنند زيرا ميراث فرهنگي اين شهرستان حتي براي پرداخت هزينه‌هاي آب و برق خود نيز با از نظر منابع مالي با مشکل روبرو است.وي با اشاره به تخريب سردابه اين آثار تاريخي نيز گفت: زماني که موضوع را ميراث فرهنگي در ميان گذاشتيم مسئول ميراث اعلام کرد که بودجه اي براي مرمت قسمت تخريب شده قلعه ندارد.اين دوستدار ميراث فرهنگي معتقد است که با ادامه اين روند قلعه اژدها پيکر در آينده اي نزديک به طور کامل تخريب مي‌شود.


استان فارس فقط به تحت جمشيد، پاسارگاد، سعديه و حافظيه محدود نمي‌شود بلکه آثاري در اين استان وجود دارد که به نوبه خود داراي ارزشهاي ميراثي و تاريخي هستند که بايد مورد توجه و مراقبت قرار گيرند.




Posted on ۱۴:۱۱ by Besharat and filed under | 0 Comments »

0 نظرات:

ارسال یک نظر