به د نبال بررسی کلی کتاب مقدس یک نکته را دراینجا باید یاد آور شد وآن اینکه آیا رابطه ای میان عهد عتیق وعهد جدید وجود دارد؟ اگر جواب بله است چگونه ؟در پاسخ به این سئوال باید گفت که رابطهء این دو (عهد عتیق وجدید) یک رابطهء ضروری میباشد به این معنی که عدم یکی موجب بدون مفهوم بودن آن یکیست چرا که هردو مکمل یکدیگر میباشند .ساختمانی را در نظر بگیریم بدون شک هر ساختمانی دارای اجزای مختلفی میباشد که با هم بودن اجزای آن موجب میگردد که از ساختمان مورد مثال بتوان استفاده نمود.قذر مسللم آنکه کتاب مقدس را میتوان در این مثال ما اینگونه دید عهدقدیم مانند پی ساختمان مورد مثال ماست که مطمئنان برای استحکام وبر جا ماندن ساختمان نیاز اصلی است در واقع در عهد قدیم بارها آمدن مسیح گوشزد شده است (بارها وبارها) وعدهء آمدن مسیح درعهد قدیم و تحقق این وعده را در عهد جدید به شکلی با شکوه و شورانگیز میبینیم .در نوشتهء قبلی به طور خلاصه به کتابهای عهد قدیم و موضوعات آن اشاره ای شد امااکنون بطور مختصر به عهد جدید میپردازیم ودرنوشته های بعدی به طور تفسیری (عهد عتیق وعهد جدید) خواهیم پرداخت.اما عهدجدید که به آن انجیل میگویند-واژهءانجیل به معنی خبر خوش میباشد .به معنی خبر خوش ظهور عیسی مسیح است این خبر خوش شامل زندگی مرگ وقیام او میشود.انجیل درواقع این خبر خوش است که عیسی نجات دهنده ء جهان است وبه جهان آمده است تا گناهکاران را نجات دهد .انجیل این خبر خوش است که در عیسی مسیح فرا رسیدن ملکوت خدا نزدیک شده است .انجیل این خبر خوش است که تنها کاری که هر شخص برای نجات دادن خود باید انجام دهد باید به عیسی مسیح ایمان بیاورد.در حدود بیست سال پس از مرگ مسیح شاگردان ورسولان به نوشتن عهد جدید پرداختند .همهء عهد جدید به زبان یونانی نوشته شده است .در روز پنطیکاست آغاز سخن گفتن وبشارت دادن در مورد زندگی وآنچه که مسیح به شاگردان اموخته بودبه شکل شفاهی میباشدپنطیکاست واژه ای یونانی است و به معنی (روزپنجاهم)میباشد یهودیان روز پنطیکاست را در پنجاهمین روز پس از عید فصح جشن میگیرند روز پنطیکاست عید هفته ها نیز نامیده میشود (خروج-34 آیهء 22 =عید هفته ها را در هنگام نخستین دروی گندم و...در تثنبه16 آیهء 9تا 11 )اما برای ما مسیحیان روزپنطیکاست بسیار با اهمیت میباشد اعمال رسولان باب 2 =وچون روز پنطیکاسترسید به یک دل در یکجابودند*که ناگاه آوازی چون صدای وزیدن باد شدیداز آسمان آمدوتمام آنخانه را که در آنجا نشسته بودند پر ساخت*وزبانهای منقسم شده مثل زبانهای آتش بدیشان ظاهرگشته بر هر یکی از ایشان قرار گرفت*وهمه از روح القدس پرگشته بزبانهای مختلف بنوعیکه روح بدیشان قدرت تلفظ بخشید بسخن گفتن شروع کردند *)در اولین عید پنطیکاست شاگردان از قدرت روح القدس پر گردیدند وهم در آن زمان تعمید روح القدس رادریافت کردند.) در مورد تعمید و تعمید روح القدس باز هم خواهیم پرداخت . تا بیست سال پس ار مرگ مسیح شاگردان ورسولان بطور شفاهی به دیگران تعلیم میدادند .اما هنگامی که شاگردان به سن پیری نزدیک شدند این ضرورت را احساس کردند که برای اینکه تعلیمات ایشان به شکلی دقیق به نسلهای بعد انتقال یابد لازم است که آنها را به صورت نوشته دراورند .هنگامیکه مسیح فعالیت خودرا بر روی زمین آغاز کرد مرقس نوجوانی بیش نبود.اماپس از آشنایی او با پطرس به یاری او شتافت و برای رساندن خبر خوش عیسی به دیگران با او همراهی کرد .مرقس انجیل خود را از زبان پطرس رسول نگاشت نویسندهء انجیل متا خود متای رسول میباشد.سومین انجیل را یوحنای رسول به نگارش در آورد به نام یوحنا و.لوقا از یاران وهمراه نزدیک پولس کتاب لوقا واعمال رسولان را نوشت.در عهد جدید نامه ها و رسالاتی وجود دارد که سیزده عدد از آن را پولس رسول نویسندهء آنها میباشد .1-رومیان-که در آن پولس شرح میدهد

چگونه میتوان به وسیلهء ایمان به عیسی مسیح به حقیقت دست یافت ومورد پسند خدا قرار گرفت .2- قرنتیان اول که پولس آنرا خطاب به ایمانداران کلیسای قرنتس نوشته وموضوع آن پاسخ به سئوالاتی است که به زندگی و ایمان مسیحی مربوط میباشد .-3-قرنتیان دوم-بشارت پولس به آزادی در عیسی مسیح .4-غلاطیان-موضوع آن مربوط میگردد به اینکه رستگاری از گناه با کوشش بشری بدست نمی آید بلکه نجات هدیه ایست از طرف خداوند که به بشر داده شده است .5-افسسیان-موضوع این رساله اتحاد در خداوند عیسی مسیح و ضرورت همبستگی .6-فیلیپیان- موضوع آن شادیهایی که در ایمان به عیسی مسیح است 7-کولسیان-موضوع آن تشریح راستین عیسی مسیح.8-تسالونیکیان-تسالونیکیان اول موضوع آن نشان دادن زندگی پاک وتوام با بردباری وانتظار ظهور شکوهمند عیسی مسیح .9- تسالونیکیان دوم-موضوع آن منتظر بودن واقعی برای بازگشت عیسی مسیح و زندگی واقعی .10 - تیموتائوس اول-موضوع آنتشریح چگونگی شرائط برای رهبر واقعی روحانی وحفظ و امانتداری از انجیل.11-تیموتائوس دوم -این نامه در اصل وصیتنامه پولس میتواند باشد که در آن برای موعظه کلام خدا باز به امانتداری تاکید و اصرار میورزد. 12-تیطوس-دراین رساله پولس به تشریح وظائف یک رهبر واقعی مسیحی میپردازد ومیاموزد که کسانیکه از گناه آزاد شده اند باید این آزادی در زندگی روزمرهء آنها دیده شود .وآخرین رساله از پولس فلیمون میباشد که در آن بخشش نسبت به یکدیگر موضوع اصلی میباشد.رسولان وبویژه پولس علاوه بر روایت زندگی و مرگ مسیح به مبارزه با نادرستیها وتعالیم غلط در کلیساها میپردازد..کتاب مکاشفه در میان کتابهای عهد جدید آخرین کتابیست که یوحنای رسول آنرا بین سالهای -90تا95-میلادی به نگارش در آورده است .در سه قرن نخست پس از میلادمسیح نویسندگان با دقت و مراقبت فراوان متون عهد جدید را برروی کاغذهای پاپیروس رونویسی میکردند دراوائلقرن بیستم برخی از این نسخه ها پاپیروس درزیر شنهای صحرایی در مصر کشف شد برخی از این نسخه ها نیز در داخل کوزه های سفالین قرار داشتند قدمت قدیمی ترین نسخه ازاین نسخه ها به سال-135-میلادی باز میگردد که حاوی بخشهایی از انجیل یوحنا است قدمت دیگر نسخه های قدیمی به سال -200-میلادی باز میگردد وحاوی بخش عمده از عهد جدید است .این طومارها هم اکنون در موزه ها موجود ونگهداری میشوند.از همان ابتدای تاریخ کلیسا در این خصوص که کدام نوشته ها باید جزو کتابهای کاننی عهدجدید قرار گیرند توافق نظر وجود داشته است (کانن به معنی میزان ومعیار درست )در سال 200-میلادی عهد جدید شامل همان کتابهایی بود که امروزه در کتاب مقدس وجود دارند با وجود این در مورد چند کتاب اختلاف نظر وجود داشت این اختلاف نظرها تا قرن چهارم میلادی ادامه داشت برخی از آبای کلیسا تردید داشتند که آیا کتابهای عبرانیان-یعقوب-دوم پطرس-دوم وسوم یوحنا-یهودا ومکاشفه باید جزو کتابهای کاننی عهد جدید به شمار بیایند یا نه اما در پایان قرن چهارم میلادی تمامی این اختلاف نظرها پایان یافت و تمامی کلیساها در سطح جهان عهد جدیدی را که اکنون در اختیار ماست را به عنوان کتابهای مقدس وکاننی پذیرفتند .این تصمیمات بر اساس چهار عامل گرفته شده است یک-هر کتاب باید توسط یکی از رسولان یا اشخاص نزدیک به آنها نگاشته شده باشد دوم اینکه محتوای آن باید از سطح والای روحانی برخوردار بوده وبا تعلیم عهد عتیق و رسولان مطابقت داشته باشد سوم آنکه کتاب باید از طرف اکثریت کلیساها پذیرفته شده با شد چهارم-باید به روشنی توسط خدا الهام شده باشد.وبدون شک قدرت عملکرد روح القدس بود که آبای کلیسا را در این تصمیم گیری هدایت نمود فیض خداوند ما عیسی مسیح با تو باد.

Posted on ۱۷:۰۲ by Besharat and filed under | 0 Comments »

0 نظرات:

ارسال یک نظر